En minut med Kelly, servicechef på Timab.

11 Jun 2024

Kelly Carpenter på Timab är förmodligen den enda servicechefen på ett svenskt kylbolag som inte har en kylteknisk bakgrund. Är det därför hon lyckats så väl?

Vad har du för bakgrund?

En klassisk administrativ bakgrund utan någon som helst kunskap om kylteknik. Jag tycker fortfarande att Kenneth Borg, vår VD på Timab, var modig som anställde mig för fem år sedan.

Vad har hänt under de fem år du varit servicechef?

Vi har gått från tre till nio medarbetare och ökat antalet avtalskunder till dagens 160. Under 2023 utförde vi ca 2300 ärenden. Då ingår allt från akuta insatser till fasta besök i form av årliga kontroller med myndighetskrav.

Vilka fördelar har din bakgrund?

Jag är bra på att organisera och administrera. Jag ”grottar” aldrig ner mig i detaljer och kan delegera. Jag fördelar uppdrag, tar hand om tids- och årsrapporter och ser till att alla periodiska kontroller görs i rätt tid.

Kan du ge ett exempel på när du delegerar?

När jag satt upp alla årets periodiska kontroller så släpper jag dem till de ansvariga serviceteknikerna. De är ”faddrar” för sina kunder och det är deras ansvar att det blir gjort på rätt sätt i rätt tid. Får jag frågor av teknisk natur så ger jag dem till Magnus Nordström, min högra hand. Han löser allt.

De årliga kontrollerna måste vara en stor administrativ uppgift med så många avtalskunder?

Vi har provat lite olika metoder för att slippa göra kontrollerna i sista minuten. I dag får alla servicetekniker en pärm med de butiker de är faddrar för och ansvarar själva över att kontrollerna görs inom en viss tidsram. Frihet under ansvar. Nu gör vi de stora kontrollerna innan sommaren, vilket ger betydligt färre akuta insatser under den varma årstiden.

Vad tycker teknikerna om det här systemet?

Bra, de vet vilka kunder som är deras och kan jobba i lugn och ro. Två servicetekniker jobbar med akuta ärenden, en på södra sidan om Stockholm och den andra på norra sidan. Jag vill helst att killarna ska bo nära sina butiker för att de ska slippa långa resvägar. Fyra tekniker gör de stora kontrollerna och slutligen finns Magnus samt ytterligare en servicetekniker som tar hand om allt ifrån komplicerade uppdrag till surdegar - även om det inte finns många surdegar kvar längre.

Vad är viktigast för dig som servicechef?

Att medarbetarna mår bra. Mår de bra gör de också ett bra jobb. De mjuka värdena är otroligt viktiga för att alla ska trivas och göra en bra insats. Som ett exempel så tjatar jag på mina servicetekniker att ta en lunchpaus mitt på dagen, oavsett om de tycker att de behöver det eller inte. De måste ta hand om sig. Är de lediga eller sjuka så ska de också få vara det utan att jag hör av mig i jobbfrågor.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Kontakten med arbetskamrater och kunder och att varje dag bjuder på något nytt.