
Nyhet
1 min med Elina Andersson - Servicevtalsansvarig på Kyltjänst i Eskilstuna
Service inget man utbildar sig i
Elina ser bredden i sin bakgrund som en stor fördel. Genom att kunna se saker ur olika perspektiv lyckas hon framgångsrikt ta sig fram i kylbranschen. Branschen kräver stark känsla för service och den förmågan är oberoende av bakgrund, kön och ålder.
Möt Elina Andersson, avtalsansvarig för serviceavtal på Kyltjänst i Eskilstuna:
Hur ser din bakgrund ut?
Jag är egentligen utbildad biomedicinsk analytiker som spenderar mesta tiden på gymmet där jag även jobbat stor del av mitt liv. Jag insåg att vårdyrket inte riktigt passade för just mig och fick chansen att komma in i kylbranschen med ett sommarjobb som tekniker på vårt systerbolag Klimatpartner i Örebro, och sen dess har jag blivit kvar i branschen.
Hur är dina tankar kring din första tid som avtalsansvarig för serviceavtal?
Jag tycker att det är ett otroligt roligt och stimulerande arbete, men jag ser också att det kan vara utmanande. Eftersom jag inte har en formell utbildning och fortfarande håller på att utveckla mina tekniska färdigheter finns det mycket att lära. Men jag tycker om att jag får nya lärdomar varje dag och att arbetet är så varierande. Det känns som en roll där jag ständigt får möjlighet att växa och utvecklas.
Vad är viktigast för dig i denna roll?
Det viktigaste är kunderna. Både kundkontakten och att sträva efter att bemöta kundernas förväntningar. Jag vill att kunderna ska vara nöjda med oss. Men också samarbetet mellan oss internt, vi är ett team som hjälper varandra och strävar mot samma mål.
Vilka fördelar har din bakgrund?
Jag visste i princip ingenting om denna bransch till en början, men tror verkligen att min breda bakgrund med olika jobb och studier har hjälpt mig. Jag har varit driven och jobbat, och är en väldigt positiv person vilket jag tror har hjälpt mig i denna roll. Även det att jag till en början jobbade som tekniker tror jag har gett mig en väldigt bra inblick.
Kan du ge ett exempel på hur du passar i servicerollen?
Som sagt är jag en väldigt driven och framåt person, jag vill att saker ska hända. Inom service vill man alltid hjälpa kunderna på bästa sätt, och de vill att saker ska hända. Jag trivs med att skapa en positiv upplevelse för kunder och ser varje interaktion som en möjlighet att bygga relationer och lösa problem. Jag tror att rollen är mycket mer än bara service, man måste kunna se saker ur olika perspektiv och förstå helheten.
Vad är den mest utmanande delen i denna bransch, påverkar den manliga dominansen?
Jag skulle helt klart säga att det är fördomarna att komma in i branschen, både som kvinna men också relativt ung om man får säga så. Branschen har sett ut på ett visst sätt men nu börjar yngre generationer kliva in och saker förändras och moderniseras. Det gäller verkligen att ha skinn på näsan och våga ta plats tror jag, det är inte så farligt som det ser ut. Men det kräver verkligen hårt arbete och ibland känns det svårt att bli tagen på allvar. Men som sagt, stå upp för sig själv och vara självsäker i sin roll är nyckeln. Jag vill också att fler tjejer ska våga kliva in i branschen då det är otroligt lärorik och kul.
Hur ser du på utvecklingen i rollen?
Jag vill verkligen utvecklas och ser stor utvecklingspotential framåt. Det går alltid att lära sig mer. Jag är ung och har hela livet framför mig så jag tror på att ta en dag i taget och våga sätta mål och jobba hårt för att komma dit. Jag vet att jag vill mer och kommer kämpa tills jag når det.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
Det givna svaret direkt är kollegorna, att komma till en arbetsplats där man trivs och har roligt är guld värt. Men också att det är otroligt varierande och att man möter och jobbar med olika kunder.